Doctor în științe medicale, terapeut nutriționist, health coach practitioner și CEO al Nutribalance, Alina Epure vorbește despre cel mai recent proiect pe care l-a lansat, „Să creștem generații sănătoase”, un demers național de amploare menit să educe cu privire la medicina stilului de viață încă din primele clipe de existență. Cu o cu o experiență de peste 16 ani în domeniul biochimiei și al medicinei longevității, Alina Epure îmbină cu mult har și dăruire nutriția și biochimia, pentru a oferi o perspectivă nouă în medicina omului modern. Având colaborări naționale și internaționale cu Harvard Medicine School, Stanford University, Amen University, Colin Campbell Center for Nutrition Studies, Palazzo Fiuggi, Viva Mayr, Naturalia și Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din București, dar și cursuri sub îndrumarea celebrilor Prof. Dr. Dan Siegel și Prof. Dr. Peter Levine, Alina Epure pornește acum într-o nouă călătorie, cu un obiectiv clar: acela de a pune bazele unui concept nou pentru România și a implementa un program educațional în rândul copiilor, familiilor acestora, cadrelor didactice, dar și cadrelor medicale.
1.Ați lansat de curând un proiect complex de educație în nutriție și stil de viață, „Să creștem generații sănătoase”. Care a fost ideea care a pornit acest demers și ce obiective aveți?
„Să creștem generații sănătoase ” este un proiect de suflet pentru suflete, un proiect de educație a stilului de viață. Prin acest proiect îmi doresc să pun bazele unui concept nou pentru România, Medicina stilului de viață. Implementarea programului educațional în rândul copiilor, familiilor acestora, cadrelor didactice, dar și cadrelor medicale, consider că reprezintă o nevoie reală, identificată de mulți ani, dar adusă la maturitate începând cu acest an.
2.Cum este structurat proiectul? Cui se adresează și ce etape include?
Proiectul are o adresabilitate largă, având ca obiectiv principal educarea tuturor generațiilor, de la etapa de preconcepere – sarcină – copil – adolescent – adult tânăr – adult – vârstnic. Fiecare etapă a vieții noastre este marcată de anumite particularități, de anumite nevoi, de anumite direcții de creștere și dezvoltare. Este important să existe un limbaj adresat fiecărei generații, astfel încât conținutul să fie înțeles, integrat, asumat și implementat.
Acțiunile din primul an de implementare au în prim plan educația stilului de viață în rândul copiilor, dar și adulților care interacționează cu aceștia, astfel încât să creăm un limbaj comun, o punte de comunicare între generații diferite. Copiii vor beneficia de materiale educative, interactive, creative, iar cadrele didactice, familiile, cadrele medicale vor primi un îndrumar educațional, scris pentru fiecare categorie în parte, păstrând aceeași structură.
3.După o lansare de amploare care a avut loc la Palatul Parlamentului, ați anunțat o caravană prin toată țara. Care sunt următoarele evenimente din acest proiect?
Lansarea proiectului am trăit-o cu bucurie, emoție, încredere, motivația de a merge mai departe, dată de sutele de îmbrățișări și cuvinte deosebite de la toți participanții. În acele minunate zile, am adus împreună elevi, studenți, familii, cadre didactice, reprezentanți de la cele mai importante instituții din țară – Senatul României, prin Comisia Drepturile Omului, Egalitate de Șanse, Culte și Minorități, Ministerul Educației, Ministerul Sănătății, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Ministerul Justiției, Institutul Național de Sănătate Publică, Institutul de Statistică, Colegiul Medicilor, Academia Oamenilor de Știință din România, Institutul de Cercetări Interdisciplinare „Constantin Angelescu”, Institutul Național de Gerontologie și Geriatrie „Ana Aslan”, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”, Academia de Studii Economice București, Inspectorate Școlare, licee, centre de excelență.
În data de 11 septembrie am avut prima oprire la Iași a acestei caravane, practic așa am început o călătorie în fascinanta educație a stilului de viață. A fost o bucurie extraordinară acest eveniment, o căldură, o deschidere, o nevoie de cunoaștere, o așezare cu har și dar.
Pentru următoarele 3 luni sunt planificate deja 25 de evenimente și agenda încă nu este încheiată. La aceste conferințe participă tineri, familii, cadre didactice, profesori, antrenori, cadre medicale, practic ușile sunt deschise pentru toți cei care doresc să afle din surse sigure ce înseamnă stilul de viață, cum putem investi în sănătate pentru a fi în cea mai bună formă a noastră.
De asemenea, lansarea proiectului a fost însoțită de Gala performanței elevilor la evaluările naționale din 2024, unde am premiat elevii acre au obținut media 10 la Evaluarea Națională, respectiv la Bacalaureat în sesiunile din anul 2024.
Felicitări fiecărui elev care mâine este într-o formă personală mai bună decât cea de astăzi!
4.Care este feedback-ul primit până acum de la părinți, copii, școli?
Am fost surprinsă de impactul pe care l-a avut acest proiect, de speranța unei vieți mai bune, exprimată atât de profesori, cât și de părinți, dar mai ales de elevi. Am primit multe invitații spre implementare în anumite județe sau punctual în anumite comunități sau unități de învățământ, ceea ce mă bucură și mă ajută să îmi păstrez sensul, definit cu pasiune și știință.
5.Sunt părinții deschiși la a face schimbări în stilul de viață al familiei, într-o societate în care cel mai la îndemână este să ducem copiii la fast-food sau să le punem pe masă burgeri și cartofi prăjiți? De ce considerați că este nevoie pentru o schimbare pe termen lung?
Cred că fiecare dintre noi merită să trăiască în cea mai bună formă a sa, având dreptul la educație și sănătate, prin informare și educare. Atât pentru adulți, cât și pentru copii este necesară o perioadă de adaptare la noile „reguli ale jocului”, dar este esențial ca fiecare dintre noi să înțeleagă că sănătatea este o responsabilitate personală și de fiecare dintre noi depinde cum alegem să parcurgem propriul drum, de la potențial la performanță. Secretul este stilul de viață.
6.Care ar trebui să fie rolul școlii în ceea ce privește educația stilului de viață?
Părinții își trimit copiii la școală și se așteaptă ca de acolo să vină și educați și informați și pregătiți pentru viață. Dar cine învață cadrele didactice ce înseamnă stilul de viață, care sunt componentele acestuia, cum și când se construiește?
„Să creștem generații sănătoase” este primul proiect care se adresează și cadrelor didactice, prin aducerea educației și sănătății pe un culoar unic, prin punerea bazelor în tot ce înseamnă stilul de viață, astfel încât, prin cunoaștere, informare, pasiune, dedicare să transmită copiilor un model bun de urmat pe drumul vieții.
Îmi doresc să găsesc uși deschise în cât mai multe școli, să pot implementa acest proiect la cât mai multe generații de copii, să dăm acces, prin școli, elevilor la materialele educative, care reprezintă un instrument concret de acțiune pentru o viață mai bună.
Cadrele didactice pot aduce la clasă aceste materiale educative, creative, interactive și vor fi ajutate în implementare de conținutul de calitate, dar ușor de parcurs.
În același timp, sunt preocupată și de starea de sănătate a cadrelor didactice, căci nu le este ușor să gestioneze an de an atâția copii, atâtea personalități, dar și atâția părinți, bunici. Întâlnesc profesori, învățători pasionați de ceea ce fac, care vin cu drag în fața elevilor, dar, care, prin implicarea în activitatea profesională își neglijează propria stare de sănătate și ajung într-un declin fizic sau cognitiv greu de gestionat. Prin participarea la acest program, îmi doresc ca fiecare cadru didactic să își descopere starea de bine, vitalitatea, longevitatea, practic starea de sănătate.
7.Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care ați observat în practica dumneavoastră că le fac părinții în privința alimentației copiilor?
Alimentele sunt asociate în mod frecvent cu starea de bine, cu un moment de răsfăț, cu o pauză de relaxare sau cu un refugiu în perioadele stresante. În puține familii se definește un plan de sănătate care să reprezinte un limbaj comun, definit la nivel de familie și un suport real în creșterea și dezvoltarea copiilor.
Consider că excesele de dulciuri, alimente prăjite, băuturi carbogazoase, gustările frecvente, energizante, dar și excesele alimentare, la ore nepotrivite, distrug șansa creșterii și dezvoltării copiilor din noile generații, iar familia are un rol esențial în educarea copiilor, chiar și din punct de vedere al sănătății fizice, mentale, emoționale.
Unoeri omitem, alteori comitem, dar avem nevoie de informații clare, fără tendințe, modă și mituri, căci sănătatea se definește și se construiește cu mare precizie, zi de zi, an de an, pe tot parcursul vieții.
8.A început un nou an școlar. Aveți câteva recomandări alimentare pentru sezonul de toamnă? Cum să pregătim copiii pentru anotimpul rece și, totodată, pentru o perioadă de solicitare intelectuală?
Nutriția personalizată, medicală are la bază trei principii importante, și anume: varietatea, cumpătarea și echilibrul. Astfel, avem posibilitatea să oferim organismului tot ceea ce are nevoie pentru a fi în cea mai bună formă a sa. Un plan de sănătate cuprinde și analize medicale, specifice, iar rezultatele acestora ne ajută să integrăm la nivel individual soluțiile potrivite, astfel încât să avem combustibilul potrivit zi de zi. Dacă aducem semaforul în farfurie în fiecare zi, dacă bem apă pe tot parcursul zilei, dacă avem mese regulate și echilibrate cantitativ și caloric, atunci, cu siguranță că investim în propria stare de sănătate.
9.Anul acesta ați lansat și cartea „Secretul longevității și vitalității. Medicina stilului de viață”. Cum a fost primită cartea?
Fiecare dintre noi are perioade în care își pune anumite semne de întrebare, se gândește ce ar trebui să facă pentru propria persoană, ce soluții rapide poate accesa, dar nu există o minune, general valabilă, care să producă în masă un efect pozitiv. Medicina stilului de viață este secretul pentru fiecare dintre noi, este fundația, construcția, acoperișul, dar și gardul, fără de care nu am fi în siguranță.
Cartea a fost și este extrem de apreciată, iar eu trăiesc cu emoție zi de zi momentul lansării ei, într-o locație deosebită, cu oameni dragi sufletului meu, într-o atmosferă de poveste. Am scris această carte la îndemnul și sub supravegherea domnului Prof. Univ. Dr. Constantin Dumitru Dulcan, care îmi este un tată sufletesc, un mentor pe care îl port în suflet, alături de alte trei personalități din domeniul medical, care m-au format și modelat pe drumul profesional și cărora le port o adevărată recunoștință, și anume Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă, Prof. Univ. Dr. Dan Mircea Cheța, Prof. Univ. Dr. David Della Morte (Italia).
Alături de Editura Trei, unde am întâlnit o altă familie minunată, reprezentată de OAMENI cu har, pasiune, omenie, bucurie, deschidere, cunoaștere, am pornit într-o caravană națională pentru lansarea cărții și fiecare eveniment este plin de emoție și convingere că a pus Domnul în mine dragul de oameni, de starea lor de bine, dar și dragul de cunoaștere, de dezvoltare, de inovație.
10.Cum arată pentru dumneavoastră această toamnă?
Fiecare zi este o binecuvântare că sunt, că mă trezesc în zâmbetul unuia dintre copiii mei, că îmi port în suflet copiii cu mare bucurie și iubire, că îmi port în suflet toți oamenii pe care Domnul a rânduit să îi aducă în calea mea și pentru care Îi sunt recunoscătoare.
În această toamnă am planificate deocamdată 25 de evenimente, dar și altele 10 în așteptarea unei confirmări, ceea ce mă împlinește, mă bucură că pot ajunge la atât de multe suflete și pot pune o sămânță care să rodească zi de zi. Astfel, prin proiectul național „Să creștem generații sănătoase” îmi propun să deschid o fereastră a oportunităților și să începem fiecare dintre noi să facem pași către noi înșine, să fim în cea mai bună formă a noastră.
Vă invit să călătorim împreună pe acest drum al educației stilului de viață, sa accesați și să utilizați materialele educative de pe site-ul generatiisanatoase.ro, dar să participați și la conferințele, webinariile, workshop-urile dedicate acestui proiect.
Zile în bucurie și liniște să aveți !