2020 înseamnă noutate pentru noi toți. Pandemia a adus schimbări semnificative în stilul de viață, iar multe dintre obiceiurile noastre s-au mutat acum în online. Cărțile nu fac excepție, iar editurile se întrec în oferte și promoții care mai de care mai atrăgătoare. Pentru bloggerii de carte, aceasta poate fi o perioadă propice atragerii unui număr mai mare de cititori, dar și o ocazie să își suplimenteze veniturile. Deși nu este deloc nou pe piața din România – ba chiar are o istorie de vreo 12 ani – marketingul afiliat este o opțiune avantajoasă pentru cei care sunt activi în online și pot promova produsele diferitelor magazine, generând astfel vânzări pentru acestea și comisioane pentru ei. Cum funcționează marketingul afiliat în domeniul cărților? Și cum poate fi el utilizat astfel încât să genereze venituri? Pentru a afla mai multe am stat de vorbă cu Adrian Stepan, pe care îl găsiți pe Plinuldecarti.ro și BookNation.ro. și care face afiliere prin intermediul liderului pieței din România, platforma 2Performant. Adrian are deja experiență în marketingul afiliat, în special în content marketing, și dezvoltă comunități de nișă în categoriile cărți, travel și dezvoltare personală. L-am rugat să ne povestească mai multe despre acest domeniu și despre mecanismul foarte interesant al proiectului Plinuldecarti.ro, unde organizează concursuri prin care oferă câteva cărți ca premiu pe lună, în schimbul înscrierii la newsletter. 

 

 

Cum și când ai început să faci afiliere și ce cunoștințe aveai în domeniu?

Am început cu afilierea în urmă cu aproximativ 10 ani. A fost o perioadă când marile platforme ca Facebook și Youtube creșteau mult și erau câteva loopholes (n.r. lacune), pe care dacă le exploatai inteligent câștigai sume, cel puțin pentru atunci, interesante. Mai ales că aveam un job unde salariul nu era departe de minimul pe economie al vremii. Știam programare web la nivel de începător și am reușit să creez câteva tool-uri care să mă ajute să postez pe grupurile de Facebook. Postam zi și noapte automat. Rezultatele au început să apară și la fel și restricțiile de la Facebook, pentru că s-au făcut multe abuzuri. Probabil că atunci a fost unul dintre momentele în care am realizat că tot ce-i prea frumos să fie adevărat se termină repede și brusc, iar dacă vreau să construiesc ceva bun trebuie să gândesc pe termen lung.

 

De ce această nișă a cărților?

Pentru că e o nișă evergreen, iar oamenii vor consuma informație, mai ales de divertisment (beletristică) mereu, chiar dacă se va ajunge să fie vândută în alte formate în afară de print. Cea de carte digitală s-a dovedit a fi un fail, cea de audio pare să aibă potențial și se dezvoltă, dar printul este în continuare Rege. Cu siguranță rezultatele financiare erau mai bune în alte nișe ca fashion, dar mi-am dat seama că trebuie să ai cât de cât o rezonare cu nișa pe care o promovezi – dacă nu ești un mercenar PPC, caz în care promovezi orice (cu respect pentru cei care sunt capabili să facă asta și câștigă). Asta nu înseamnă că trebuie să fii cel mai mare cititor ca să te apuci de nișa de carte sau de cel mai bine îmbrăcat din oraș ca să te apuci de fashion, ci doar să crezi că poți face niște chestii diferite, inovând cu plăcere.

 

Vânzarea de carte e totuși o Cenușăreasă la noi în țară. Ce rezultate ai avut tu de când faci afiliere în acest domeniu?

Păi Cenușăreasa s-a ales cu Prințul în final. Nu cred că eu mi-am găsit Prințesa (râde), cred că e nevoie de ceva mai multă diversificare de nișe și de mai multe canale de trafic dezvoltate în paralel pentru o stabilitate mai mare și o creștere a veniturilor. Personal am și alte surse de venituri, nu mă bazez doar pe afiliere, dar în funcție de nevoile fiecăruia, se poate trăi sau nu din asta în România. E nevoie să știi ce faci și să muncești serios, să fii dispus să vizitezi cât mai multe fete în calitate de Prinț, până ce găsești piciorul care intră fără probleme în pantof.

 

Ce tipuri de conținut funcționează cel mai bine în acest domeniu?

Răspunsul e scurt aici: ca să faci bani trebuie să dezvolți metode/canale de a ajunge ușor și rapid la audiența ta atunci când sunt oferte bune la carte. Cel puțin asta e experiența mea pentru nișa de carte.

 

Cum este Black Friday pentru segmentul cărți? Cum au fost anii trecuți și ce așteptări ai de la ediția de anul acesta? Cum te pregătești?

Voi decide cum mă pregătesc când voi vedea ce planuri au advertiserii, dar în principiu nu voi face nimic diferit față de ce fac deja într-o campanie uzuală. În orice caz, voi lua în calcul care advertiseri au oferte mai interesante și, evident, îmi voi îndrepta atenția spre top 3 în funcție de rata de conversie, care e crucială. Evit agresarea audienței cu bombardarea de oferte, vreau să le propun doar ce este mai convenabil, căci ăsta e până la urmă nucleul Black Friday.

 

Ce ai recomanda acum cuiva care vrea să se apuce de afiliere?

Să gândească pe termen lung, să fie sincer legat de interesele personale față de diverse nișe, iar dacă se apucă de conținut și construirea de audiențe (abonați pe diverse canale) să-și propună să lucreze un an fără să facă bani, constant, zilnic. Și aș mai investi într-un tool plătit de analiză de cuvinte cheie/nișe/interese. Asta poate să facă o diferență foarte mare. Apoi, dacă nu sunt cunoștințe deloc despre online, marketing, SEO (nu băgăm aici programare, că e altă treabă deja), atunci aș mai recomanda să investească într-un curs decent. Asta ca să știi ce să faci cu datele pe care le culegi din analiza ta și din tool-uri. Totuși, una peste alta, rezultatele vin din perseverență și acele lucruri care generează rezultate sunt de fapt acelea pentru care lucrezi zilnic și pe care probabil le înjuri cel mai mult. În fond, cei din top 40-50 în platforma 2Performant sunt aceia care au testat cel mai mult, care s-au stresat cel mai mult, care și-au mai albit câteva fire în cap, care și-au mai „generat” câteva riduri în încercarea de a face lucrurile să meargă. Dar nimic nu poate sta în calea unui om hotărât, așa că spor!

COOLtura Mall