
Astăzi nu avem niciun dubiu asupra faptului că numele lui David Lagercrantz este sinonim cu succesul. Scriitorul suedez care a debutat cu romanul „Agonia lui Turing” (publicat de Editura Pandora M în urmă cu doi ani) și a semnat bestsellerul „Eu sunt Zlatan”, o biografie a celebrului jucător de fotbal Zlatan Ibrahimovic, este cunoscut cititorilor din România mai ales pentru romanele „Prizonieră în pânza de păianjen. Millennium 4”, și „Dinte pentru dinte”, publicate de Editura Trei. Volumele reprezintă o continuare a seriei „Millennium” creată de Stieg Larsson, iar misiunea de a duce mai departe succesul unor romane publicate în 50 de țări și vândute în peste 90 de milioane de exemplare în întreaga lume nu a fost una tocmai facilă.
David Lagercrantz a dezvăluit într-un interviu pentru „The Guardian” că atunci când a primit propunerea de a continua seria de romane Millennium întreruptă de moartea fulgerătoare a celui care le-a creat nu a dat un răspuns pe loc. S-a refugiat pe o insulă a familiei din arhipelagul finlandez și a reflectat la propunerea agentei sale, fără însă a o lua foarte în serios. Întâlnirea cu echipa de editori ai lui Larsson a fost însă hotărâtoare: „Am realizat atunci că totul este real și tot atunci mi s-a întâmplat ceva uimitor – o stare de febrilitate pe care nu am simțit-o niciodată. Vreau să fac asta! m-am gândit. Blomkvist seamănă un pic cu mine. Și el este reporter, doar că este poate, un pic mai echilibrat. Iar Salander… Ei bine, am scris un roman despre Alan Turing, spărgătorul de coduri britanic. Viața mea de scriitor s-a intersectat mereu cu destinele unor personaje sclipitoare și excentrice”.
„Nu vă îngrijoraţi – eroina noastră punkistă şi hackeriţă de geniu, Lisbeth Salander, e pe mâini bune” scria „USA Today” la apariția volumului „Prizonieră în pânza de păianjen. Millennium 4”, iar „New York Times” observa că „Salander şi Blomkvist au fost recreaţi perfect de către noul lor autor. Fanii acestui straniu cuplu al literaturii poliţiste de ultimă oră nu vor fi dezamăgiţi”.
Și într-adevăr, Lisbeth Salander şi Mikael Blomkvist, hackeriţa genială, fragilă în aparență, însă dură ca oțelul și jurnalistul aflat pe urmele adevărului, dar și în căutarea unor subiecte care i-ar putea salva ziarul garantează cititorilor o lectură ca o aventură plină de neprevăzut.
Există însă și diferențe între stilul lui Larsson și cel al lui Lagercrantz, iar una dintre acestea este tipul de violență regăsit în romanele celui din urmă. „Adesea, este mai terifiant și mai palpitant doar să simți amenințarea. Sunt mult mai interesat de thrillerele care îți provoacă intelectul decât de cele care cultivă violența fizică. Primele sunt ca o ghicitoare, ca un puzzle. A trebuit să fiu loial muncii de creație a lui Larsson, însă trebuie să-mi fiu loial și mie însumi” a mai declarat scriitorul pentru „The Guardian”. Din punctul de vedere al criticilor și celor mai mulți dintre cititori (vânzările record ale cărții sunt dovada clară) acesta este un plus al cărții, care se adaugă intrigii pline de suspans a thrillerului.
Scriitorul suedez a mărturisit că i-a fost mai ușor să creioneze personajul Mikael Blomkvist, jurnalist de investigații, cum a fost el însuși ani la rând. S-a gândit însă în același timp și la rebela Lisbeth Salander – atât de intens încât aproape avea impresia că-i vede pe cei doi pe stradă (Lagercrantz trăiește în Södermalm, la fel ca eroii săi și ca Larsson, cel care i-a imaginat prima dată).
Scriitorul suedez dezvăluie că a durat puțin peste un an pentru a scrie romanul „Prizonieră în pânza de păianjen. Millennium 4”, iar aceasta s-a realizat în condiții de maximă discreție. „Am fost exact ca Lisbeth Salander. Foloseam expresii codate cu editorii și nu utilizam email-ul pentru a comunica. Lucram pe un computer fără internet, iar editorul meu proceda la fel. Dacă s-ar fi răspândit vestea că scriu această carte, cineva ar fi putut foarte ușor să mă hackărească. Nu ne-am asumat niciun risc” spune Lagercrantz.
În cel de-al cincilea volum „Millennium” și cel de-al doilea scris de Lagercrantz, „Dinte pentru dinte”, publicat la noi de Editura Trei, fanii seriei au avut de-a face cu o narațiune al cărei dramatism s-a intensificat și, în aceeași măsură și tensiunea psihologică. Lisbeth Salander se află într-o închisoare de maximă securitate, însă pentru o minte strălucită ca a ei, zidurile închisorii nu reprezintă opresiunea, căci lupta ei reală este împotriva violenței, corupției și nedreptății. Mikael Blomkvist, justițiarul de modă veche, o vizitează săptămânal pe Lisbeth, dar în același timp cercetează o pistă care ar însemna o descoperire fabuloasă pentru Millennium. Marele merit al lui Lagercrantz este acela de a aduce din nou sub ochii cititorilor acest cuplu atât de puțin convențional format din Lisbeth Salander, o antieroină cu puternice traume, însă fascinantă prin inteligența sclipitoare și Mikael Blomkvist, un cavaler al dreptății care declară război ipocriziei sociale.
„Alți oameni trebuie să decidă dacă sunt un scriitor bun sau nu. Însă ceea ce știu este că am abilitatea de a scrie în diferite stiluri. Sora mea este o actriță celebră în Suedia și, când eram mic, visam să ajung și eu actor. De fapt, sunt un scriitor-actor. Asta sunt eu!” spune Lagercrantz. Iar cei care au dat „verdictul” asupra romanelor care continuă Millennium au fost chiar fanii din toată lumea ai acestei serii. Mikael Blomkvist și Lisbeth Salander sunt din nou prezenți în imaginarul nostru, luptând cu rețele de spioni și infractori cibernetici, propunându-ne aventuri în care neprevăzutul este singura certitudine. Nu ne rămâne decât să ne bucurăm de ele.