Organizația Narada echipează cu ghiozdane, rechizite, încălțări și geci de iarnă 2000 de copii cu risc de excluziune socială din cauza lipsurilor materiale
- Campania „1 copil încălțat = 1 destin dezlegat” continuă pentru alți 500 de copii din toată țara, aflați în aceeași situație, în diferite comunități din România.
- Cei care doresc să sprijine potențialul copiilor vulnerabili o pot face prin SMS la numarul 8864 cu textul EDUCATIE, online pe descult.hartaedu.ro sau la instalația imersivă creată de artista Irina Dragomir, expusă săptămâna aceasta în Afi Cotroceni și în perioada 9-15 septembrie în Promenada Mall, București.
1 copil încălțat = 1 destin dezlegat este campania de mobilizare socială lansată de organizația Narada, în colaborare cu compania globală de fashion Inditex, care își propune să adune cât mai mulți susținători în aceeași cauză pentru a ajuta minimum 2500 de copii din cei 8220 din toată România. Astfel încât aceștia să se reîntoarcă în această toamnă la școală fără a-și mai căra cărțile în pungă și fără a le mai fi rușine că poartă haine donate și nu au niciodată rechizite sau pantofi. Inditex a investit încă de la început în rezolvarea nevoilor a 1000 de copii de vârstă școlară, iar în numai o săptămână de la debutul campaniei, alți oameni de bine s-au mobilizat pentru a asigura pachetele de speranță pentru alți 1000 de copii.
Campania Narada „1 copil încălțat = 1 destin dezlegat” a debutat pe 26 august, la nivel național, în încercarea de a strânge fondurile pentru kituri necesare copiilor aflați în risc de abandon din cauza lipsurilor de bază, precum rechizite, ghiozdane, geci călduroase de iarnă și ghete comode, inexistente în multe familii și comunități din țară. Acestui exercițiu de mobilizare socială s-au alăturat deja companii, oameni de bine din întreaga țară, și creatori de conținut ce au răspândit mesajul și au mobilizat populația sub îndemnul #EOkSăFacemNoi!.
În colaborare cu Inditex România și pornind de la campaniile Back to School derulate în perioada aceasta de diferiți comercianți, s-a dorit identificarea cauzelor principale care generează abandonul școlar la nivel național, astfel, în baza studiului realizat de Narada în comunitățile sale de profesori a fost evidențiată nevoia de haine, rechizite și încălțăminte, produse de bază fără de care mii de copii nu se pot reîntoarce la școală în toamnă. Pe baza lui,, Narada a construit planul de acțiune pentru anul școlar 2024-2025, iar prima campanie mare a acestui an se concentrează pe mesajul: „Dezleagă un destin”. În numai câteva zile de la momentul în care echipa Narada a lansat un apel către profesorii școlilor prezente pe HartaEdu.ro – singura platformă ce mapează nevoile școlilor din România și invită comunitățile să se implice și să găsească soluții pentru rezolvarea nevoilor urgente – aceștia au cerut ajutor pentru 8220 de elevi care se simțeau marginalizați și rușinați din cauza lipsurilor de bază, și, au lipsit de la școală deoarece nu aveau o geacă groasă sau o pereche de ghete.
Mulți oameni împreună
Printre primele companii care s-au alăturat acestei cauze s-au numărat Inditex România, care a ales să susțină financiar primele kit-uri complete de școală pentru 1000 de copii, BIC România, Frisbo, Fan Courier și Amazon, companii importante pentru care investițiile în domeniul educației fac parte din misiunea lor cotidiană. „În câteva zile începe școala și ne aducem aminte cu toții de amestecul de trăiri legate de acest moment semnificativ din viața fiecărui copil. Părinții mei făceau eforturi să am pantofiorii curați, hăinuțele noi și frumos călcate pentru evenimentul de deschidere și tot ghiozdanul pregătit pentru următorul an ca eu sa am un singur focus: învățarea. E dureros că astăzi avem încă atât de mulți copii care trec pragul școlii simțind că sunt mai puțin pentru că nu au tot ce le trebuie. Și ne bucurăm că, alături de parteneri valoroși, acest lucru nu mai este valabil pentru 2000 de copii. Pentru noi toți ceilalți: mai putem trimite la școală măcar încă 500?”, declară Raluca Jianu, președinte Narada.
Artista Irina Dragomir a realizat o lucrare impresionantă ce reprezintă un boboc de floare, legat cu 500 de noduri realizate din panglici ce pot fi desfăcute cu achiziția fiecărui pachet complet de școală pentru un copil. La finalul campaniei, când toate nodurile vor fi desfăcute, bobocul va înflori, asemenea potențialului copiilor. Lucrarea a fost expusă în prima săptămână de campaniei în centrul comercial Băneasa Shopping City, iar în această săptămână se regăsește în AFI Cotroceni, urmând să fie mutată în perioada în perioada 9-15 septembrie în Promenada Mall București
Vali Bărbulescu, cunoscut publicului larg în urma activității sale de, dar și ca artist fotograf recunoscut internațional, s-a alăturat și el cauzei, realizând fotografiile din campanie și imaginile video pe care le-a transformat în spot TV, ce rulează astăzi pe cele mai importante canale: Pro TV, Antena 1 și Prima TV. Alți parteneri media ce s-au alăturat campaniei sunt Magic FM și Rock FM. O mulțime de creatori de conținut, printre care Laura Coman, Ana Maria Bucura, Smiley, Iulian Panciu, Alina Eremia, Feli sau Olimpia Melinte, au îndemnat comunitățile lor să se alăture campaniei și să doneze pentru acești copii.
Cu această mobilizare de forțe surprinzătoare, în numai o săptămână, Narada a reușit să strângă finanțare pentru încă o mie de copii. Un kit complet de școală, compus din ghiozdan, rechizite, geacă de iarnă și ghete, costă 600 de lei și primele pachete urmează să ajungă în comunități.
Raluca și Lucian se numără printre primii copii care de anul acesta vor fi pregătiți de școală
147 de profesori din țară, din 122 de școli, s-au mobilizat și în numai câteva zile de la apelul făcut de Narada, au expus poveștile cele mai emoționante ale copiilor din comunitățile pe care le păstoresc. Printre aceste povești, se numără și cea a fraților Raluca și Lucian, doi copii care trăiesc la numai o oră de București, într-un sat din Călărași, dar care se luptă din greu cu nevoile vieții, ducând pe umeri greutățile părinților lor, ce-i împiedică să evolueze. Ambii au fost părăsiți de mamă, iar tatăl lor a fost nevoit să-i lase în plasament, în sânul unor familii care nu au putut să le ofere afecțiunea de care aveau nevoie și nici să le panseze rănile abandonului. Abia după câțiva ani, când tatăl s-a recăsătorit cu o femeie cu câțiva ani mai mare ca ei, a reușit să-i aducă înapoi în familie. Acum trăiesc alături de tatăl lor, mama vitregă și alți doi frățiori mai mici într-o căsuță cât o cutie de chibrituri, măcinată de mult prea multe lipsuri. Tatăl este singurul care aduce un venit în casă, motiv pentru care toți poartă mereu haine căpătate și nu au niciodată de niciunele la școală. Lucian face box de performanță, se antrenează de două ori pe zi, însă crede că nicio muncă nu e prea grea dacă vrea să reușească în viață. Raluca învață cât e ziua de lungă, chiar dacă de multe ori nu are nici caiete pe care să scrie, conștientă că educația e singura ei salvare. Kit-urile de școală reprezintă singura lor speranță pentru a evolua, pentru a nu ajunge să repete povestea părinților lor și să întrețină un cerc vicios al neputinței.
Toți oamenii care vor să se implice și să ajute copii precum Raluca și Lucian, copii ce provin din familii greu încercate, cu părinți care au abandonat lupta, care au plecat la muncă în străinătate sau care, pur și simplu, nu sunt de găsit, copii ce provin din familii care locuiesc în case de carton, câte 7-8 membri într-o singură cameră, de multe ori fără energie electrică, fără canalizare, fără apă curentă, fără mâncare pe masă și, mai rău, fără iubire, au acum posibilitatea să o facă. Un SMS la numărul 8864 cu textul EDUCAȚIE, o donație pe descult.hartaedu.ro sau fizic la totem-ul din mall, pot face diferența pentru ei. Nu e nevoie de sume mari, e nevoie de puțin de la mulți, această campanie fiind prima de tip SBC (Social Behavior Change),o abordare strategică utilizată de mai multe organizații non guvernamentale la nivel mondial și adaptată de Narada pentru a îmbunătăți și transforma comportamentele individuale și sociale care influențează sănătatea, educația și bunăstarea copiilor și familiilor acestora. Pe lângă ajutorul copiilor, organizația Narada își propune să schimbe mentalitatea oamenilor în ceea ce privește implicarea și să predea în comunități și cadrelor didactice strategii de mobilizare pentru viitor, dând naștere astfel unei mișcări continue de tip SBC.
Campania „1 copil încălțat = 1 destin dezlegat” continuă până pe data de 15 septembrie, obiectivul Narada fiind de a mai strânge bani pentru cel puțin 500 de copii care au nevoie să se reîntoarcă în siguranță la școală.
Despre NARADA
Organizația Narada a luat ființă în urmă cu mai bine de cinci ani, când co-fondatoarea organizației, Andra Munteanu, a citit un studiu despre motivele abandonului școlar în rândul copiilor. Născută sub umbrela Romanian Business Leaders, Narada are viziunea de a construi o Românie în care fiecare copil are acces la o educație de calitate, care să-l pregătească pentru succesul în viață și în carieră. Cu o echipă multi-disciplinară de profesioniști care abordează problema cu soluții integrate, utilizând tehnologia și transferul de know-how, dar și experiența profesională, cu un mod de lucru tehnocrat și planificat, Narada își propune misiunea de a mobiliza comunitățile pentru a găsi soluții de transformare a sistemului educațional.
Despre INDITEX
Inditex este o companie globală de fashion retail care operează o rețea integrată de magazine fizice și online aparținând brandurilor Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home și Lefties. Cu un model de afaceri axat pe inovare constantă și servicii pentru clienți, Inditex operează pe peste 200 de piețe și s-a angajat să atingă neutralitatea climatică până în 2040.