„Un roman șocant!”, „Niciun bărbat nu ar fi îndrăznit să scrie ce a scris ea!” – acestea au fost reacțiile față de romanul „În grădina căpcăunului” de Leila Slimani, prima scriitoare care a câștigat premiul „La Mamounia” (echivalentul premiului Goncourt în Maroc) cu o carte care abordează un subiect revoluționar pentru o autoare de origine marocană: dependența de sex la femei.

            „Romanul modern debutează cu Madame Bovary al lui Flaubert. Este În grădina căpcăunului o Madame Bovary modernă?” se întreba scriitorul american Douglas Kennedy, membru al juriului care decernează premiul „La Mamounia”. „Stilul este clinic, gol de orice intenție moralizatoare. Este o carte despre plictiseala ucigătoare a cotidianului, despre nihilism și apetitul pentru pericol” comenta același scriitor.

            Cu „În grădina căpcăunului”, Leila Slimani a marcat un debut spectaculos, iar traseul său a continuat la aceleași standarde înalte: în 2016, cel de-al doilea roman, „Cântec lin”, îi aducea autoarei prestigiosul premiu Goncourt. 

            Publicat în limba română la sfârșitul anului trecut de editura Pandora M, „În grădina căpcăunului” este o carte cu adevărat îndrăzneață pentru o autoare nord-africană.  Scriitorul congolez Alain Mabanckou, la rândul său câștigător al premiului La Mamounia observa că editorii din această zonă a lumii se așteaptă ca scriitorii nord-africani să scrie despre „dune de nisip și cămile”. „Niciun bărbat nu ar fi îndrăznit să scrie ce a scris ea. Este un roman de debut extraordinar” remarca Alain Mabanckou.

PARIS, FRANCE – 05/31/2018: Writer Leila Slimani poses during a portrait session in Paris, France on 05/31/2018. (Photo by Eric Fougere/Corbis via Getty Images)

            Slimani a mărturisit hotărârea ei fermă de a fi fidelă propriilor principii: „Autorii au o naționalitate; cărțile, nu. Alegerea pe care am făcut-o a fost aproape politică. Și eu sunt interesată de identitatea națională și Islam – lumea se așteaptă să scriem despre asta. Dar trebuie să existe cineva care să contrazică aceste așteptări. Pentru scriitorii nord-africani e important să demonstreze că au și alte lucruri de spus”. Iar ce a avut de spus Leila Slimani în romanul „În grădina căpcăunului” s-a dovedit un subiect exploziv. Poate pentru europeni sau americani dependența de sex este doar o temă cu un ușor iz picant. Într-o țară musulmană însă, situația este cu totul alta. A explicat chiar autoarea într-un interviu pentru Irish Times: „Când privezi persoanele tinere de sexualitate, le alienezi. Dreptul la sexualitate este fundamental. În Maroc, sexul în afara căsătoriei este pedepsit cu închisoare. Homosexualitatea și avortul sunt ilegale. Copilul unei mame necăsătorite nu are dreptul la un nume de familie – din punct de vedere legal, nu există!”. În aceste condiții, e de înțeles stupoarea multora la aflarea veștii că Slimani a câștigat cea mai înaltă distincție literară marocană cu romanul „În grădina căpcăunului”. Deși este cunoscut faptul că „La Mamounia” încurajează valorile literare autentice și libertatea de expresie, mulți se îndoiesc că vreun editor marocan s-ar încumeta să publice vreodată cartea. „În grădina căpcăunului” a fost lansat în Franța, de prestigioasa editură Gallimard, în 2014.

            Adele, o tânără jurnalistă, soția unui medic și mama unui băiețel, este protagonista romanului care debutează în forță: „S-a făcut o săptămână de când rezistă. O săptămână de când n-a cedat. Adele a fost cuminte. (…) Dar, în noaptea asta, a visat iar și n-a mai putut să adoarmă la loc. (…) Adele nu se mai poate gândi decât la asta. (…) De îndată ce închide ochii, aude zgomotele, suspinele, urletele, loviturile. Un bărbat gol care gâfâie, o femeie care are orgasm”. După o săptămână în care s-a luptat cu sine însăși, Adele are simptome similare dependenților de alcool sau droguri. Întreaga ei viață este subordonată nevoii de sex, care o obligă să facă o echilibristică periculoasă în relația cu soțul și copilul, dar și la slujbă, unde ajunge adesea cu întârziere, după o partidă matinală de sex.

            „N-ar vrea să fie altceva decât un obiect în mijlocul unei hoarde, să fie devorată, suptă, înghițită cu totul. Să fie ciupită de sâni, mușcată de abdomen. Vrea să fie o păpușă în grădina unui căpcăun”. Treptat, Adele pierde total controlul asupra vieții ei. În agenda telefonică pe care o ascunde de soț, Adele are trecute numele partenerilor de „reprize” sexuale, care, cel mai adesea, sunt lipsite de tandrețe, bucurie și chiar plăcere. S-a spus despre Leila Slimani că descrie într-un mod „clinic” modul în care Adele este înghițită de dorința sexuală și poate acesta este cel mai potrivit cuvânt. În descrieri impersonale, ca și când ar fi surprinse de o cameră de luat vederi, Slimani surprinde scene cutremurătoare – ca aceea când Adele, după o partidă de sex stropită cu șampanie și cocaină, se trezește cu capul într-o scrumieră, se târăște „în patru labe” la baie să vomite, iar trupul îi este tot plin de sânge și răni. Ceruse să fie lovită. Și chiar dacă partenerul fusese la început ezitant, noua senzație îi stârnise până la urmă entuziasmul. Nimic feminin, nici măcar omenesc nu pare să mai existe în Adele. „Este o carte despre dependență” explică Slimani. „O carte care ridică întrebarea: poate dragostea supraviețui trădării?”

            Scriitoarea de origine marocană a mărturisit și cum i-a venit ideea acestui roman: „În mai 2011, tocmai îl născusem pe băiatul meu. Într-o noapte, pe când îl alăptam, am văzut la televizor știrea că Dominique Strauss-Kahn a fost arestat la New York. Toate ziarele au început să publice articole despre dependența de sex, ca și când ar fi fost o boală. Niciunul dintre aceste articole însă nu vorbea despre dependența de sex la femei. Am citit cărți de psihiatrie, am intrat pe forumuri unde dependentele de sex își povesteau una alteia suferințele, ca alcoolicii sau dependenții de droguri”.

            Un autor cu un stil atât de vizual și subiecte ofertante nu putea lăsa indiferentă lumea cinematografică. Un film inspirat de romanul „Cântec lin” va avea premiera la finalul acestui an în Franța și, după cum dezvăluie presa din Marrakech, drepturile pentru ecranizarea romanului de debut, „În grădina căpcăunului”, au fost deja achiziționate.

COOLtura Mall

Post a comment