COOL to meet

Iulia şi Emilia spun povestea modernă a iei

19 mart. , 2016   Galerie foto

Poate că nu întâmplător iniţialele prenumelor lor formează împreună cuvântul „ie”: Iulia Ghenea şi Emilia Tudoran şi-au numit chiar aşa proiectul de suflet, care reprezintă o serie de colecţii de modă inspirate de portul popular românesc. Sunt doi designeri extrem de talentați care își propun să ofere prin intermediul creațiilor lor din proiectul IE o reinterpretare a portul național, a tradițiilor și a obiceiurile românești. Ia este ridicată la rang de regină în colecţiile lor, aşa cum de altfel îi şade bine acestei piese vestimentare. Reinterpretată, dar fără să îşi piardă din autenticitate şi specific, ia devine în colecţiile celor două tinere un laitmotiv cu totul şi cu totul fascinant. Iată care este povestea acestor colecţii şi de ce au ales Iulia şi Emilia să se inspire din moda strămoşilor noştri.

 12421538_1124607760904449_120990638_n

1. Cum a apărut proiectul vostru, „IE”?

Proiectul IE a apărut din dorinţa de a reda una dintre frumuseţile incontestabile autohtone, şi anume portul tradiţional românesc. Acesta capătă noi valenţe prin prisma ochilor noştri, conectaţi la istoria portului tradiţional românesc şi ne dorim să interpretăm original stilul folclorului românesc, fără a pierde esenţa lui. Desigur, prima colecţie “Before They Pass Away” este concepută sub îndrumarea doamnei Prof. Univ. Dr. Paula Barbu, ca proiect de studii masterale în cadrul Universităţii de Arte Bucureşti, și ne-a adus premiul întâi la două evenimente de modă – la Festivalul de modă din Sibiu “Be Creative”, respectiv ”Bucharest Fashion Week” (categoria pentru facultăţi), lucru ce ne-a determinat să demarăm proiectul IE.

11013628_1463036707335466_6654277664615823830_n

2. Sunteți absolvente de design. Când ați simțit că pe drumul ăsta vreți să mergeți?

Am urmat cursurile de design vestimentar la Liceul de Arte Marin Sorescu, din Craiova, sub îndrumarea doamnei Prof. Lidia Margelu, ca apoi să absolvim Facultatea de Arte Decorative şi Design din Bucureşti, secţia Design vestimentar, precum şi masteratul, în cadrul aceleaşi facultăţi.

Iulia: Eu am moştenit din talentul mamei la desen, dezvoltându-l pe parcurs, învăţând multe lucruri. Cât despre partea practică a acestui domeniu, am început să cochetez cu ea tot în famile.

Emilia: Sunt mândră de talentul pe care îl avea atât la desen, cât şi în meşteşugul artei bunicul meu, lucru ce m-a determinat foarte tare să urmez un liceu de specialitate, dragostea pentru design venind pe parcurs.

3. Care e povestea voastră, cine sunteți?

Povestea noastră este foarte haioasă. Suntem două foarte bune prietene si ne cunoaştem de aproape 12 ani. Ne-a apropiat pasiunea pentru artă şi frumos, dar şi compatibilitatea şi respectul dintre noi au făcut să se dezvolte această relaţie. Poate e destin sau poate e pură întâmplare, poate e noroc, dar suntem împreună atunci când ne este mai greu sau suntem foarte fericite. Suntem poli opuşi care se atrag fără vreo aşteptare şi împreună suntem cel mai frumos întreg. Desigur şi abilităţile de comunicare şi lucrul în echipă ne-au făcut să creăm IE.

12509006_1517482645224205_8692402630706830158_n

4. Când erați mici, obișnuiați să vă faceți haine? A fost moda o pasiune pe care ați avut-o dintotdeauna?

Iulia: Eu am început cu păpuşile, ca orice fată, dar pasiunea s-a menţinut în timp și cred că a fost o chemare. Am început prin a-mi modifica hainele, după care am simţit că e ceea ce îmi dă satisfacţie.
Emilia: În copilărie, ca mai toate fetiţele, îmi plăcea să distrug atât hainele mele, cât şi pe ale mamei, pentru a face cele mai interesante haine papușii mele. Liceul a fost perioada care m-a determinat să îmi dezvolt pasiunea pentru modă.

5. De ce această alegere de a vă inspira în colecțiile voastre din portul tradițional românesc?

Conceptul nostru se bazează pe reamintirea tradițiilor și obiceiurilor de pe teritoriul autohton. Am ales această temă, portul popular românesc, şi conceptul reîntoarcerea la rădăcini, care semnifică de fapt dorinţa de autenticitate, de exprimare a propriei identităţi, de punere în valoare a aspectelor tradiţionale nemodificate de trecerea timpului, pentru că vrem să valorificăm elementele de croi, culoare, inovaţie într-o colecţie personală, vrem să introducem publicului strădania femeii românce, prin realizarea unor piese vestimentare unice care dăinuie în continuare peste timp. Costumul popular are capacitatea de a comunica multiple categorii de mesaje. Se poate afirma că sobrietatea croiurilor și simplitatea austeră a materialelor de in, cânepă sau lână este compensată, în portul popular românesc, de rafinamentul broderiilor şi exuberanţa lor cromatică, ceea ce conferă fiecărui ansamblu vestimentar valoare de giuvaier îndelung şlefuit de priceputele mâini ale femeilor.

6. Aveți o regiune din țară favorită atunci când vine vorba de costume populare?

Nu avem o regiune preferată, din punctul nostru de vedere există lucruri şi elemente frumoase în mai multe regiuni din România, ele fiind originale/originare, având un farmec tocmai prin această complexitate şi diferenţiere cromatică, formă, volum, texturi etc.

7. Ce alte porturi tradiționale ale altor popoare vă plac?

Iulia: Coincidenţă sau nu, proiectul prezentat la finalul liceului a fost inspirat din costumul chinezec, iar trei ani mai târziu am prezentat lucrarea de licenţă bazată pe cultura africană.

Emilia: Portul norvegienilor, Bunad, îl găsesc foarte interesant şi opulent, iar portul culturii japoneze mă fascinează datorită croiului şi a cromaticii.

8. Cum v-ar plăcea să vedeți oameni îmbrăcați, zi de zi, pe stradă?

Moda este un limbaj, reflectă o stare, veştmântul poate să arate din ce instituţie facem parte, precum şi vârsta, sexul. Oamenii ar trebui să acorde mai multă importanţă vestimentaţiei în ziua de azi, aceasta are un limbaj puternic. Totuşi, nu credem că tendinţele de pe marile podiumuri ar trebui să fie urmate întocmai, întrucât nu corespund fiecărei personalităţi, din ele trebuie să filtrăm esenţialul pentru a ne reprezenta pe noi înşine.

18910_1446619455643858_6956842070884382160_n

9. Care sunt provocările unui tânăr designer în România?

Cea mai mare provocare a unui designer în general, fie el român sau străin, este clientul. Şi cea mai grea parte este promovarea. Trebuie să fii creativ şi talentat şi să munceşti cu multă pasiune pentru a face faţă provocărilor din această lume a modei.

10. Care este designerul vostru preferat?

Iulia: Prefer liniile clasice, simple, curate, care se regăsesc în colecţiile designerilor Chanel, Dior, Zuhair Murad etc.
Emilia: Sunt adepta volumului, a structurilor şi a inovaţiilor în materie de tehnologie, aşa că nu pot spune că am un designer preferat, însă pe listă se găsesc Iris Van Herpen, Victor and Rolf, Haider Ackermann etc.

11. Când v-ați simțit cel mai mândre de munca voastră?

Iulia: Eu sunt mândră de Emilia în fiecare clipă, dar un moment de care îmi amintesc acum este acela când eram la Baia Mare, după Festivalui Heritage Fashion & Music și când pe trecerea de pietoni o doamnă ne-a oprit să ne felicite pentru munca noastră şi pentru rezultatele de până atunci.
Emilia: Un moment foarte emoţionant şi inspirațional a fost la Sibiu, la festivalul ”Be Creative”, unde am luat locul întâi, iar Iulia, foarte uimită, nu s-a ridicat de pe scaun. Când prezentatorul ne-a strigat a doua oară, m-a luat de mână şi am urcat pe scenă.

12. Care e cel mai frumos compliment care vi s-a făcut?

La un festival, o doamnă din public ne-a mulţumit că existăm şi că reuşim să aducem o nouă viziune despre tradiţie şi modă.

13. Ce planuri aveți?

Planul cel mai important este să ne menţinem ca echipă, să avem o inventivă colaborare în continuare.

14. Ce vă place cel mai mult la lumea în care trăim?

Diversitatea.

15. Cât de mult contează educația, în opinia voastră, în formarea unui profesionist?

Talentul este esenţial în domeniul artei, însă formarea profesională este de bază în dezvoltarea unui tânăr.

16. Prin ce simţiţi că vă diferențiați de alți artiști care promovează valorile tradiționale românești?

Frumuseţea portului autohton a căpătat noi valenţe în ochii designerilor romani şi de peste hotare, unele mai bune şi indicate, altele mai neinspirate. Pentru noi tocmai această înţelegere a motivelor tradiţionale, a rolului şi contextului acestora ne-a permis să putem reinterpreta stilul folclorului tradiţional fără a pierde esenţa acestuia.

17. Ce credeți că am pierdut noi, ca români? Ne-am rupt cumva de origini sau simțiți că există o întoarcere către folclor?

Frumosul are puterea de a renaşte, la fel şi tradiţia noastră, a românilor, primeşte şansele unei reîntoarceri, a unei noi tinereţi, din ce în ce mai abordată printre români.

18. De ce credeți că e important să nu lăsăm să se piardă tradițiile? Cât mai contează ele, în acest context al globalizării, în conturarea identității unei nații?

În ciuda tuturor proceselor tehnologice la care am ajuns, portul tradiţional rămâne pe mai departe un mister. Migala şi răbdarea cu care, de exemplu, se realiza un costum de ceremonie, astăzi, în era vitezei, nu se mai găsește. Aceste meşteşuguri nu mai sunt păstrate în totalitate. Accentul cade foarte mult pe reinterpretarea formei prin crearea unor noi structuri. Tehnologiile actuale influențează foarte mult moda vestimentară. Astfel, noi materiale și procedee fac ca tehnologiile tradiționale să nu mai fie, de multe ori, de actualitate. Portul popular reflectă modul tradițional de viață al poporului, constituind un document viu al trecutului, care, dăinuind peste veacuri, a transmis generațiilor mesajul unei creații artistice autentice.

19. Aveți vreo colecție personală de costume?

Nu avem nicio colecţie personală, însă de fiecare dată când avem ocazia mergem la expoziţii să vedem colecţii strânse cu multă trudă de diverşi colecţionari.

De  


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

, , , , , , ,