COOL to meet

Iutta, o poveste cu dor de România

15 iul. , 2016   Galerie foto

În ultimii ani românii simt tot mai mult nevoia de reîntoarcere către tradiție, către recuperarea a tot ceea ce ține de folclor. Iar asta se vede atât în modă, cât și în gastronomie, în muzică, în artăNicoleta Chirică, autoarea colecției Iutta, crede că de fapt este vorba de nevoia românului de a-și regăsi identitatea și de a-și recupera valorile, tocmai pentru a putea clădi un viitor sănătos. Nicoleta numește asta Dor de românesc, denumire pe care a folosit-o și în realizarea unei campanii de promovare a tradițiilor românești. Am stat de vorbă cu Nicoleta despre cum a ajuns de la cibernetică la design de accesorii și încălțăminte, despre cum a influențat-o faptul că a crescut în casă cu un tată sculptor, despre Moldova atât de dragă și Ceahlăul pe care îl vedea pe fereastra casei, despre frumusețea româncelor care îmbracă ia și despre valorile care dau sens vieții.

Nicoleta-Chirica

  • Brandul Iutta este deja unul foarte cunoscut pe piața de la noi. Acum, la câțiva ani de la înființarea lui, ce simți că a fost mai greu: să-l lansezi sau să vă mențineți?

Ambele faze sunt importante pentru contrucția unui brand. În partea de lansare focusul e pe crearea unui concept și a unei povești care să se împletească cu produsul, iar această sinergie să fie coerentă și să aibă o imagine clară. Mai apoi, în partea de dezvoltare, e foarte important ca accentul să se pună pe inovație și scalare. Nu pot să spun că o fază e mai dificilă decât alta, pentru că procesele sunt diferite și fiecare pas are frumusețea lui.

  • Știu că toată lumea te-a întrebat, dar vrem să le spunem și cititorilor COOLtura Mall care e povestea Iutta. Cum a apărut acest brand și de ce se numește așa? Cum a pornit totul?

Iutta e un nume care nu a plecat în niciun caz de la iută, acea plantă care se cultivă în Bangladesh. Iutta vine de la Iudita, a cărei poveste despre curaj și înțelepciune a fost redată de mulți pictori renascentiști. Mi-am dorit un nume cu o anumita simbolistică pe care purtătoarele să o descopere treptat, cu valori care să reprezinte femeia contemporană. Trei ani s-au împlinit de când Iutta a pornit mai mult ca un experiment creativ într-o zi însorită de vară, într-un studio din București. Primele încercări au venit la pachet cu mult drag și entuziasm, ca mai apoi să descopăr semnele care m-au dus pe acest drum al antreprenoriatului și al designului de genți, pantofi și accesorii a căror poveste ne amintesc de românescul cum era odată, într-o variantă actuală, contemporană. Mai târziu, semnătura Iutta a luat contur prin motivele brodate. Mă fascinează semnele, simbolurile și tradiția românească, ce poartă cu ele înțelepciuni străvechi, povești magice pe care cu drag le duc mai departe.

Nicoleta Chirica high res

  • Care sunt provocările unui astfel de business pe piața din România? Ce îți trebuie ca să reușești?

Antreprenoriatul este în sine o mare provocare și fiecare etapă are farmecul și dificultățile ei. Dacă la început a fost vorba de concentrarea resurselor spre design și conturarea identității, acum ne axăm pe dezvoltare și inovație. De la găsirea echilibrului între partea creativă și cea orientată pe business, până la clarificarea pașilor de extindere internațională – toate acestea au fost la momentul lor puncte cheie în povestea Iutta, chiar dacă acum privim cu o altă înțelegere asupra lor.

  • Ai vreun model din colecțiile tale de care ești foarte mândră?

Cel mai apropiat de sufletul meu a fost întotdeauna Dorul de Moldova pentru că acolo sunt casa și copilăria mea. Sentimentul acesta a fost împărtășit și de purtătoarele de dor, așa cum le spunem noi celor care aleg Iutta. Pentru această geantă am căutat modelele specifice portului popular din Moldova și am ales unul numit „coarnele berbecului”, a cărui semnificație este centrată pe vitalitate, energie și forță.

13606467_978739588909206_1329181647450350662_n

  • Cu ce gânduri ai plecat la drum atunci când te-ai decis să înființezi acest brand?

Mi-am dorit ca identitatea Iutta să fie reprezentată de dorul de rădăcini și în principal dorul de casă, de valoarea folclorului și a păstrării tradiției. Întotdeauna m-au atras semnele și simbolurile, iar aici mi-am găsit inspirația. Această estetică m-a fascinat și m-a îndreptat spre aducerea folclorului în contemporan. Am ales să merg contra curentului mass-market deoarece am fost fascinată de lucrul făcut cu grijă,  care nu este un simplu obiect, ci are o personalitate și o invidualitate ce se transmite când îl porți.

  • Ce ai învățat de când conduci acest business? Despre tine, despre cei din jur… Și care e cel mai bun sfat pe care l-ai primit?

Nicio carte de dezvoltare personală nu te va ajuta la fel de mult ca a avea un business propriu. Consider că în cei 3 ani de când am creat Iutta am învățat mai mult decât dacă aș fi petrecut 10 ani într-o sală de clasă. Am înțeles că orice e posibil când te deschizi către asta, că lucrurile bine construite necesită timp și dedicare pentru a crește, dar mai ales am învățat că oamenii potriviți vin la momentul potrivit. Atunci când pui pasiune în ceea ce faci, se simte. Cel mai bun sfat pe care l-am primit este “stay true to yourself” pentru că la sfârșitul zilei, povestea ta va cuceri prin autenticitatea ei și nu pentru că ai urmat o formulă citită într-un manual.

  • A ajuns Iutta și în străinătate? Dacă da, unde și cum?

Iutta călătorește în toate colțurile lumii – din Finlanda până în Dubai, chiar și în Singapore. Purtătoarele de dor se găsesc în jurul globului. Chiar din primul an am făcut pași în plan internațional, participând la târguri și evenimente fashion și culturale. Însă acum dorim să consolidăm pe termen lung prezența în afara țării și am ales să începem cu Marea Britanie. La începutul anului am lansat platforma .com de shopping online, în luna februarie am participat la târgul Pure London. Pentru a cuceri această piață, mizăm nu numai pe calitatea și ineditul colecțiilor, ci și pe semnificația universală a simbolurilor brodate pe care le folosim în design. Așadar, povestea din jurul brandului ocupă un rol important în tot ceea ce ne-am propus să atingem anul acesta.

  • Crezi că e importantă tradiția? De ce un popor nu ar trebui să uite folclorul?

E important să-ți cunoști rădăcinile și trecutul ca să-ți poți crea viitorul. Românii s-au întors acum la folclor din nevoia de a-și redescoperi identitatea și asta i-a determinat să privească tradițiile într-o lumină nouă. De aici pornește și dorul de românesc pe care îl transmitem în creațiile noastre – o reinterpretare a folclorului prin prisma prezentului și un dor de viitor.

  • Ce anume crezi că pierdem noi, ca generație, din valorile care le ghidau viața de zi cu zi străbunilor noștri?

Cred că cel mai mult am uitat de arta “slow-living”, adică de a ne opri pentru câteva momente din alergarea aceasta continuă după diverse lucruri și de a ne bucura de simplitate. Să apreciem mai mult lucrurile mici și să fim recunoscători pentru tot ceea ce ne înconjoară.

  • Există totuși un segment de public care în ultimii ani s-a reîntors către tradiție, către recuperarea a tot ceea ce ține de folclor. Iar asta se vede atât în modă, cât și în gastronomie, în muzică, în artă. Crezi că e doar un trend sau o revenire autentică la tradiție?   

Nevoia românului de a-și regăsi identitatea este un lucru bun deoarece din elementele de folclor și din tradiție pot răsări cele mai originale idei. Se readuc la viață aceste valori care poate că au fost uitate pentru un timp. Există, totuși, și dezavantaje ale faptului că a devenit un trend deoarece este foarte ușor să se ajungă la kitsch sau să se ducă în banal.

Foto: Larisa Costea

Foto: Larisa Costea

  • Care sunt valorile în care crezi tu?

Valorile mele sunt ușor de definit pentru că în primul rând cred în simplitate și într-o viață trăită cu sens și direcție. Sentimentul de apartenență pe care l-am avut mereu în relație cu tradiția și rădăcinile mele mi-a oferit o armonie sufletească de care putem uita într-o lume atât de accelerată ca cea a antreprenoriatului. Cred, de altfel, și în voioșie, corectitudine și seninătate, valori ce-mi aduc bucurie.

  • Cine ți-a insuflat pasiunea pentru folclor? Cine te-a învățat că ești frumoasă atunci când porți ie sau pantofi cu motive românești?

Bunicii mei mi-au împărtășit această pasiune în momentul în care mi-au oferit în dar o ie, atunci când încă eram copil. Întotdeauna m-au fascinat semnele și simbolurile de pe portul românesc tradițional și mi-am dorit să le pot descifra, să aflu care este povestea din spatele lor, așa că în călătoriile și căutările mele am descoperit un limbaj străvechi, o serie de coduri și înțelepciuni transmise din generație în generație. Motivul pentru care ești frumoasă atunci când porți românescul este pentru că te simți frumoasă. Există o magie în toate poveștile semnelor pe care numai cei inițiați o pot simți.

  • Ai o regiune din România pe care o preferi? (din punct de vedere al tradițiilor, motivelor, gastronomiei, peisajelor etc.)

În Moldova mă simt acasă și de fiecare dată când mă întorc acolo mă reconectez la rădăcinile mele. Există un echilibru pentru oricine se întoarce în locul unde a copilărit, e o întoarcere la bucurie și la inocență. Am amintiri de la Lacul Roșu, Cheile Bicazului, locuri pe care le vizitam des când eram copil, la fel ca și Ceahlăul, al cărui vârf îl vedeam chiar din casa în care locuiam atunci. Mereu voi pofti la specificul moldovenesc, plăcintele poale-n brâu și dulciurile de casă ale bunicilor mei.

  • Ce pasiuni ai tu? Îți place să citești? Ce anume?

Pe lângă partea de creație, care practic a fost și e o pasiune în continuare, chiar dacă am facut din ea un business, îmi place foarte mult să călătoresc și să descopăr locuri noi și oameni originali. Îmi place să citesc, îmi place literatura, dar din ce în ce mai des acum mă găsesc citind cărți legate de antreprenoriat. Este o consecință când faci din pasiune o carieră.

Foto: Larisa Costea

Foto: Larisa Costea

  • Ce campanii de promovare a țării noastre ai făcut / ți-ai dori să faci?

Una dintre cele mai importante campanii de până acum a fost Dor de românesc pentru care am ales câte o amabasadoare din fiecare zonă geografică a țării noastre, ambasadoare care și-a povestit dorul. Printre acestea s-au numărat Paula Seling, Ana Morodan sau Nata Albot, din Republica Moldova. Iutta a oferit prin această campanie o platformă tuturor celor care doreau să-și înscrie dorurile și înțelesul lor pentru acest sentiment.

  • Ce ai învățat la școală, pentru ce te-ai pregătit? Și ce simți acum, când ai ajuns designer de încălțăminte și accesorii? Visai pe atunci că acesta va fi drumul tău?   

Am studiat cibernetica inițial, pentru ca mai apoi să fac trecerea la industria creativă și să mă specializez pe design-ul de accesorii. Dintotdeauna am simțit că există în mine o latură neexplorată, creativă. Am crescut într-o familie cu un tată sculptor, care m-a inspirat și mi-a insuflat pasiunea pentru frumos, așa că trecerea nu a fost una bruscă. Cumva, inconştient, am făcut asta mereu. Am simțit nevoia de a crea ceva frumos, însă până să ajung să vreau să fac din asta o carieră a fost nevoie să explorez și alte domenii care m-au ajutat să înțeleg ce îmi doresc cu adevărat.

De  


Un răspuns

  1. Leo spune:

    Frumoase amintiri. Felucitari pentru munca!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

, , , , ,