Organizația „La Blouse Roumaine” acuză brandul Louis Vuitton că a folosit în cea mai recentă colecție a sa modelul iei din Mărginimea Sibiului. Subiectul a ajuns în presa internațională
Brandul Louis Vuitton folosește în cea mai recentă colecție a sa un model de cămasă inspirat de modelul tradițional popular românesc din Mărginimea Sibiului, acuză organizația „La Blouse Roumaine” în postările din mediul social. Cunoscutul brand ar fi copiat modelul fără să menționeze sursa din care s-a inspirat și fără a avea acordul păstrătorilor de zestre culturală.
În cadrul campaniei #GiveCredit, printr-o scrisoare deschisă, comunitatea „La Blouse Roumaine” cere casei de modă să scoată din colecție hainele inspirate din ia românească, până la obținerea acordului de utilizare a modelului, cu menționarea sursei de inspirație.
„Vă rugăm să acordați credit și respect comunităților din Transilvania, Oltenia și Muntenia din România care și-au păstrat identitatea și moștenirea culturală prin portul tradițional unic, mărturie a trecerii lor prin istorie din generație în generație. Unele piese din colecția „LV By the Pool” 2024 sunt inspirate din bluza românească specifică regiunii Mărginimea Sibiului, fără a indica sursa designului. Considerăm că modul în care motivele, croiala și structura bluzei tradiționale românești sunt folosite în colecția LV, fără a se recunoaște originea și identitatea, încalcă drepturile culturale ale comunităților din regiunile mai sus menționate. Prin urmare, vă rugăm să eliminați din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului de utilizare a designului cultural, cu mențiunea creditului cuvenit. Mulțumim!”

Subiectul, preluat în presa internațională
Postarea din mediu social făcută de comunitatea „La Blouse Roumaine” a devenit în câteva zile virală, iar mesajul său a fost dus mai departe de internauți. Subiectul a ajuns în presa internațională după ce Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a declarat că se va iniția un dialog cu reprezentanții casei de modă pentru recunoașterea sursei de inspirație și, implicit, a valorii pieselor tradiționale românești. Publicații precum Associated Press, Washington Post sau ABC News au acoperit acest subiect, citând declarația făcută de Raluca Turcan pentru AGERPRES:
„În contextul discuţiilor din spaţiul public, cu referire la preluarea de către compania Louis Vuitton a modelului iei cu şinoare, specifică zonei Sibiului, vă pot spune că intenţionez să mă implic într-un dialog cu reprezentanţi ai companiei, pentru recunoaşterea valorii patrimoniale şi culturale a pieselor tradiţionale româneşti. Voi reveni cu mai multe detalii, în zilele următoare; vă pot spune însă că abordarea va fi una în spiritul obţinerii recunoaşterii la nivel internaţional a valorii inestimabile a tradiţiei româneşti şi a transpunerii acestui ‘incident’ într-o oportunitate pentru a face cunoscută ia/cămaşa românească tradiţională, la nivel internaţional.”
Până la publicarea acestui articol, casa de modă Louis Vuitton nu a oferit nicio reacție publică cu referire la acest subiect.
Un caz similar s-a petrecut în 2017, când designerul Tory Burch a schimbat descrierea unei creații, o haină în stil tradițional românesc, după ce brand-ul a înfuriat mii de români pentru că a comericalizat acest produs ca fiind inspirat dintr-un port african.