„În casa Ghorami nu se vorbea niciodată despre sex”. Prima propoziție din romanul Căsătorie din dragoste publicat de Editura Trei introduce cititorii în atmosfera exotică a unei familii bengaleze britanice, unde tabuurile sunt la ele acasă. Pe de altă parte, familia Sangster este exact opusul: dezinvoltă până la a fi provocatoare. Ce legătură poate exista între ele? Când Yasmin Ghorami și Joe Sangster decid să se căsătorească, membrii celor două familii se întâlnesc, iar urmările nu se lasă așteptate. Secrete străvechi ies la lumină. Orientări sexuale pe care nimeni nu le-ar fi bănuit se dezvăluie. Dragostea este pusă la încercare. Nimeni nu se mai înțelege cu ceilalți și nici chiar cu sine însuși. Monica Ali, scriitoare britanică cu origini bengaleze, nominalizată la Booker Prize explorează cu umor și profunzime relațiile dintre personajele cărții și prezintă o adevărată comedie umană, care are ca motor sexul. Făcând o metaforică reverență în fața lui Jane Austen, Monica Ali mărturisește că a dorit să reflecte în romanul „Căsătorie din dragoste” modul actual de viață și felul cum abordăm iubirea prin prisma unei căsătorii care se apropie. Scriitoarea pasionată de psihologie dezvăluie, într-un interviu în exclusivitate pentru COOLtura Mall,cum i-a venit ideea cărții, despre sexul care complică totul, dar și despre roman ca forma de expresie artistică cea mai în măsură să abordeze complexitatea psihicului uman.
1. Monica Ali, mulțumim pentru interviu și felicitări pentru „Căsătorie din dragoste”! Am citit romanul cu mare plăcere și am apreciat stilul elegant în care e scris, umorul, tematica actuală și galeria de personaje irezistibile. Cum ți-a venit ideea cărții și ce dificultăți ai întâmpinat când ai vrut să o scrii?
Mulţumesc, mă bucur să aflu că a fost o lectură plăcută! Deşi scriu despre teme grave, vreau întotdeauna să port cititorul într-o călătorie interesantă şi agreabilă.
Romanul s-a născut, de fapt, din două poveşti distincte la care începusem să lucrez. Una era despre Yasmin, o doctoriţă la început de carieră cu origini indiene. Cealaltă era despre Harriet, o scriitoare feministă din pătura superioară a clasei mijlocii, celebră pentru o carte de memorii în care-şi explora viaţa amoroasă. Dar nu eram sigură că o să duc oricare din aceste poveşti la bun sfȃrşit. Şi apoi am avut o străfulgerare de inspiraţie. Ce-ar fi să le pun laolaltă? Ce-ar fi dacă aceste două lumi foarte diferite s-ar combina? De îndată ce m-am apucat să împletesc cele două familii, mi-am dat seama că asta era cartea pe care trebuia s-o scriu. Şi mi-am dat seama c-o să mă distrez de minune scriind-o. Odată ce am pus pe hȃrtie propoziţia introductivă („În casa Ghorami nu se vorbea niciodată despre sex”), deja pornisem cu avȃnt. Era greu să mă opresc din scris şi principala problemă era că ştiam că scriu prea mult. Dar m-am hotărȃt să las povestea să curgă şi să tai la montaj odată ce voi termina cu scrisul.
2. Tematica romanului e foarte complexă, oglindind lumea de azi. Vorbești despre dragoste, sex, credință, relații de familie, crize de identitate și o societate multiculturală. Care este, de fapt, tema principală? Dar ideea cu care ți-ai dorit să rămână cititorii la finalul cărții?
Ei bine, romanul începe ca o comedie de moravuri, aducȃnd laolaltă aceste două familii foarte diferite. Dar nu este un roman despre conflictul dintre culturi. Harriet se împrieteneşte cu mama lui Yasmin, spre consternarea lui Yasmin! Sunt o admiratoare împătimită a lui Jane Austen, care a scris enorm despe logodne, nunţi, ritualuri sociale şi dinamica de familie asociată acestora. Dar e, de asemenea, foarte ageră în a surprinde relaţiile de putere, aspectele financiare şi de clasă, poziţia femeii, iar intrigile ţesute în jurul căsătoriei devin lentila prin care ne înfăţişează societatea în ansamblul ei. Ȋn Căsătorie din dragoste, ne aflăm într-un peisaj complet diferit, unul multicultural, dar tot cred că e posibil să studiem modul nostru de viaţă şi felul cum abordăm iubirea astăzi, prin prisma unei căsătorii care se apropie.
Romanul este forma de expresie artistică cea mai în măsură să abordeze complexitatea, în special complexitatea psihicului uman. Alte forme artistice (filmul, de exemplu) pot aborda alte elemente ce ţin de naraţiune, cum ar fi intriga, cultivarea suspansului sau crearea cadrului, la fel de eficient ca romanul. Dar cred că motivul pentru care oamenii încă citesc (şi scriu) romane este că nu există nicio altă formă care să reuşească în mod comparabil să redea peisajul lăuntric al individului, în toată complexitatea lui. Sunt fascinată de toţi factorii care ne modelează şi de modurile în care ne dezvăluim (sau ne ascundem). Eu însămi am fost la terapie. Experienţa mi-a fost utilă în descrierea interacţiunilor dintre Joe şi terapeutul lui. Deşi aş vrea să adaug că, spre deosebire de Joe, eu n-am făcut terapie pentru c-aş fi fost dependentă de sex! Spre a vă răspunde la întrebarea despre modele din viaţa reală – nu există o corelaţie directă între personajele mele şi oameni pe care-i cunosc. Dar e posibil să preiau un aspect de la o persoană, să-l combin cu un alt aspect de la altcineva şi apoi să adaug ceva inspirat din propria mea personalitate. Ȋntotdeauna e o creaţie hibridă.
4. Aproape toate personajele au o poveste sau o zonă ascunsă a personalității de care uneori nici nu sunt conștiente. Multe dintre acestea au legătură cu sexul – abuz sexual, dependență de sex, un anumit tip de incest, descoperirea înclinațiilor gay la vârstă adultă, sexul ca răzbunare etc. Când aceste povești ies la lumină, personajele reușesc să treacă într-o altă etapă a vieții. Credeți că problemele sexuale nerezolvate, indiferent de natura lor reprezintă o cauză importantă a relațiilor complicate între oameni?
„Motorul” care mȃnă naraţiunea este sexul, după cum punctaţi şi dvs. Principalele momente de cotitură din roman au de-a face cu sexul: infidelitate, partide de sex motivate de răzbunare, dependenţă de sex, incest emoţional, violenţă sexuală, chestiuni legate de identitate sau orientare sexuală. Sexul este un aspect esenţial în frămȃntările identitare ale protagoniştilor sau în maturizarea lor. Contribuie decisiv la crearea de tensiune şi zbucium, duce la minciuni şi ruşine. Ȋntr-un sens freudian, este slăbiciunea şi forţa fiecărui personaj. Aş spune că sexul nu numai că duce la relaţii complicate între indivizi, ci este, totodată, una din cauzele relaţiilor complicate pe care le avem cu propria persoană – în ce măsură ne conformăm aşteptărilor altora, în ce măsură ne ascundem propriile dorinţe chiar şi de noi înşine/însene, cum ne limităm ca urmare a relaţiilor de putere dintre bărbaţi şi femei. Pentru Yasmin este o parte integrantă a evoluţiei ei, a procesului de găsire a propriei identităţi, cu bune şi rele şi a acceptării de sine.
5. „Căsătorie din dragoste” a inspirat un serial creat de BBC, pentru care ai scris scenariul. Cum ți s-a părut experiența de scenaristă?
A fost o experienţă limitată şi foarte frustrantă, deoarece reprezentantul BBC care autorizase proiectul a plecat din corporaţie, iar succesorul lui nu a preluat proiectul, aşa că n-a mai fost finalizat. Ȋnsă, mi-a plăcut partea de scriere propriu-zisă a scenariului, a fost minunat să învăţ o nouă meserie şi mi-a făcut plăcere să petrec mai mult timp cu personajele mele. Sper să fie ecranizat într-o bună zi, pentru că în serialele de televiziune britanice musulmanii britanici apar doar în contexte legate de comploturi teroriste sau ca victime ale unor căsătorii aranjate. E momentul să depăşim aceste stereotipuri spre a reflecta realitatea diversă a musulmanilor care trăiesc în Marea Britanie.
6. Toate romanele pe care le-ai publicat au fost bestsellere și două au fost ecranizate. Cum te descurci cu succesul? Ți se pare greu de gestionat?
Am avut parte de succese şi am avut şi cărţi care nu prea s-au bucurat de succes, dar, per total, mă consider norocoasă că scrierile mele au atins sufletele cititorilor. E ciudat să-ţi vezi cartea în lume, după procesul de creaţie, care e atȃt de personal. Apoi trebuie să ieşi în lume şi să vorbeşti despre ea şi nu e întotdeauna uşor să treci de la personal la public. Sper c-am ajuns să mă descurc mai bine cu timpul!
7. Scrii un nou roman în acest moment? Dacă da, despre ce este vorba? Mulțumim!
Lucrez la un roman despre prietenie, în care două cupluri pleacă să petreacă împreună un weekend într-o căsuţă rustică. Două cupluri, timp de două nopţi, făcȃnd ce fac de obicei prietenii de-o viaţă. Ce-ar putea să meargă prost? Veţi vedea…