Pandemia de coronavirus amenință comunități din toată lumea cu izolarea. Diferite business-uri își limitează activitatea, populația lucrează de acasă, iar copiii se întâlnesc cu dascălii lor doar în mediul virtual. Tocmai în acest context – cel mai potrivit – Narada pornește într-o curajoasă „Expediție pe vârf de stilou”: două săptămâni de maraton umanitar în care se dorește acoperirea necesităților materiale pentru susținerea educației digitale din 30 de comunități distincte. Fiecare proiect este condus de un „căpitan de expediție”, lider al comunității locale, care-l asistă și-l învață pe profesorul inițiator de proiect cum să mobilizeze resursele necesare. Însă, la rândul său, acesta își donează timpul și know-how-ul pentru a ajuta copiii din comunitățile defavorizate să aibă o șansă la educație și la o viață mai bună.

Preotul Daniel Cergan, directorul Școlii Gimnaziale Ienăchiță Văcărescu din București, este inițiatorul unui astfel de proiect. Una dintre cele mai vechi instituții de învățământ din București, pe unde au trecut acum mai bine de un veac Cincinat Pavelescu și Grigore Moisil, Ienăchiță Văcărescu este astăzi o școală mică, dar cu ambiții mari, ocolită de investitori, deși se află în mijlocul Bucureștiului.

Sunt conștient că nu pot schimba lumea întreagă, dar știu că pot schimba oamenii din jurul meu cu mici gesturi de ajutor, iubire si dedicare. Este gândul cu care încep fiecare dimineață” spune preot-profesor Daniel Cergan, iar unul dintre gesturile prin care încearcă să facă mai bună lumea din jurul lui este donarea constantă a salariului de cleric unei organizații pentru sprijinirea copiilor în nevoie.

 Proiectul inițiat de preot-profesor Daniel Cergan vizează 29 de copii din clasa I care au nevoie de o tablă interactivă, un laptop și tablete pentru continuarea educației online. Micuții din clasa I sunt „copii cărora le strălucesc ochii dacă primesc o ciocolată într-o zi sau dacă li se oferă un stilou pentru a învăța să scrie. Și ce mai iubesc să scrie!” spune Daniel Cergan despre acești copii cu probleme de adulți, pentru că mulți dintre ei se confruntă cu sărăcie extremă, pierderea părinților și lipsa unei persoane care le-ar putea purta de grijă. Pentru acești oameni mici cu probleme mari școala înseamnă singura modalitate de a avea acces la o viață mai bună în viitor, iar în prezent le oferă oportunitatea de a descoperi lumea și de a porni zilnic într-o „expediție pe vârf de stilou”. Școală multietnică, unde pe lângă elevii cu situații materiale precare se află și copii cu deficit de atenție sau probleme de învățare, la Ienăchiță Văcărescu educația digitală ar putea face o diferență: rata abandonului scolar ar scădea, rezultatele ar fi mult mai bune și în primul rând ar exista o șansă corectă la educație pentru fiecare. „Sunt copii minunați cu povești triste” spune preot-profesor Daniel Cergan despre elevii săi, care pot fi susținuți doar prin implicarea noastră, a tuturor.

Sunt convins că munca, dăruirea și accesul la tehnologie au capacitatea de a schimba lucrurile. Accesul la educație nu trebuie să fie un privilegiu. Este o necesitate. Cu cât vom înțelege mai repede acest lucru și ne vom implica să-l facem posibil, cu atât mai rapid se vor produce acele așteptate schimbări din societatea noastră” spune antreprenorul Andrei Botez, căpitanul proiectului inițiat de preot-profesor Daniel Cergan.

Doar în primele 8 săptămâni de închidere a școlilor în starea de urgență, Narada a  reușit să conecteze la educație prin tehnologie 1.000 de copii din sate și comunități vulnerabile. Voluntarii Narada au ajuns în 8 județe din 18 localități diferite, asigurând copiilor fără acces la tehnologie device-uri și internet. „Expediția pe vârf de stilou” își propune încă o intervenție în forță pentru a aduce educația din România în secolul 21, o acțiune mai mult decât necesară, pentru că, așa cum spune preotul profesor Daniel Cergan, „No child left behind! – acesta este motto-ul meu”.

 

 

 

COOLtura Mall