COOL to meet

Ciprian Costin, românul care a lucrat cu Hans Zimmer

15 mart. , 2016   Galerie foto

Oamenii care au un vis, cred în el și ajung să-l împlinească au fost întotdeauna un model pentru noi toți. Sunt un model de succes, care ne învață, nu prin cuvinte, ci prin fapte din viața lor, că visurile există pentru a fi împlinite, dacă ai „nebunia” frumoasă de a crede în ele. Un astfel de exemplu este Ciprian Costin, un tânăr din Iaşi, care, după ce a câştigat Green Cardul la Loteria Vizelor, a decis că acesta este momentul să-şi aducă partea sa de contribuţie la o lume mai bună şi altruistă prin pasiunile sale, muzica şi informatica. Au urmat câte doi şi trei ani de facultate absolviţi într-un singur an calendaristic, în România, apoi o licenţă în muzică de film la un prestigios institut american de muzică, o slujbă la Microsoft, proiecte împreună cu titani ai muzicii ca Hans Zimmer şi Thomas Bergersen şi un vis împlinit – ”The Masterpiece Experience”, muzica orchestrală a secolului al XXI-lea, într-un show în care arta se învecinează cu tehnologii de ultimă oră, unele folosite în premieră mondială pe scară largă. Însă visul lui Ciprian Costin este abia la început, pentru că muzicianul, informaticianul și producătorul ”The Masterpiece Experience” are doar 28 de ani.

Pe 27 aprilie, la București, iubitorii muzicii de film vor fi martorii acestui show-eveniment în care muzica, spectacolul luminilor, vocile etnice și instrumentele tradiționale japoneze se întâlnesc într-un fericit mod cu tehnologia.

IMG_7880

  1. La 19 ani ai câştigat Green Cardul la Loteria Vizelor şi peste un an ai plecat în Statele Unite. Lucrul acesta ţi-a schimbat viaţa?

Sigur, orice experienţă de viaţă creează o schimbare în noi. Una e să citeşti statistici pe Internet despre Statele Unite şi alta e să le trăieşti pe cont propriu. Sunt şi lucruri bune şi lucruri mai puţin bune despre această ţară. Din punct de vedere pozitiv, e mai uşor să găseşti specialişti foarte profesionişti şi talentaţi în multe domenii şi este o cultură foarte antreprenorială.

  1. Te-ai pregătit intens pentru plecare. În România ai făcut câte 2 şi 3 ani de facultate – Informatică şi Conservator – într-un singur an fizic! Cum a fost perioada aceasta?

1_PharrellWilliamsCiprian

Cu Pharrell Williams

Frumoase amintiri! În primul rând am renunţat să merg la cursurile care nu erau obligatorii, mergeam doar la laboratoare. Chiar şi aşa, erau laboratoare de dimineaţa, de la 8, până seara la 8. Cel mai greu lucru, mult mai greu decât orice materie din cursuri, era de alcătuit orarul la începutul semestrului (râde). Trebuia să ajung dintr-o universitate în cealaltă şi erau doar 10 minute libere între cursuri, unii profesori de la Conservator mă mai dădeau afară că întârziam, era distractiv! Am fost acceptat la șase instituţii de specialitate din State unde se studiază muzică de film, după un turneu de aplicaţii în diferite oraşe din SUA. În acea perioadă am lipsit 5 săptămâni de la universităţi. Țin minte reacţia unor profesori când m-au văzut în săptămâna a șasea pentru prima dată la curs… În timpul universităţii l-am cunoscut şi pe prietenul meu cel mai bun, Vadim, cu care colaborăm în show-uri şi informatică din 2006. Drumul în start-up-uri este destul de greu, un partener sau co-producător aduce echilibru şi o altă viziune asupra proiectelor.

  1. Cu ce visuri ai plecat în bagaj?

Mi-am dorit foarte mult să studiez muzică de film la Berklee College of Music. Era prima pe lista de instituţii care oferă această specializare din lume. În timp ce studiam la Berklee, am descoperit că am o pasiune mai mare pentru concerte de muzică de film decât pentru scris muzică la filme şi am mers în această direcţie. N-am niciun regret. În viaţă oamenii regretă în general lucrurile pe care nu le-au făcut mai mult decât cele pe care le-au făcut.

Cipi-Berklee_graduation

Festivitatea de absolvire de la Berklee

  1. Ai doar 28 de ani şi până acum ai reuşit să termini şi Berklee College of Music, Boston, cu o diplomă în Film Scoring, să colaborezi cu unii dintre titanii muzicii de film din Statele Unite, dar şi să produci un grandios show epic despre care Forbes scria că oferă o experienţă „extraordinară, intensă şi foarte emoţionantă” – The Masterpiece Experience. Care este secretul reuşitei tale?

Drumul a fost natural, firesc. E important să ne urmăm instinctele. Cum spunea Steve Jobs, “You can’t connect the dots looking forward. You can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect în your future. You have to trust în something: your gut, destiny, life, karma, whatever. Because believing that the dots will connect down the road will give you the confidence to follow your heart, even when it leads you off the well worn path”. („Nu poți să unești punctele privind înainte. O poți face doar privind înapoi. Deci trebuie sa ai încredere că, în viitor, aceste puncte cumva se vor conecta. Trebuie să ai încredere în ceva: în curajul tău, în destin, viață, karma, indiferent în ce. Pentru că, dacă vei crede că punctele acestea se vor uni undeva pe drum, aceasta îți va da încrederea de a-ți asculta inima, chiar și când aceasta te va conduce departe de o cale bătătorită.”) E important să nu ne comparăm cu alţi oameni. Fiecare are o anumită individualitate, o anumită evoluţie, a cărei cronologie nu o dictează alţi oameni, iar când lăsăm lucrurile să meargă firesc, lucruri minunate se pot întâmpla.

DSC_0121

  1. Ca să poţi face tot ce ţi-ai propus ai pornit o „bătălie” personală cu somnul. Ai încercat să dormi cât mai puţin ca să împaci slujba de la Microsoft cu pregătirea show-ului The Masterpiece Experience. Cum a fost perioada aceasta?

2_Paul_Williams_Ciprian_Costin

Cu Paul Williams

A fost o perioadă de creativitate maximă. Lipsa de emoţii dintr-un job foarte tehnic a fost canalizată către show. Obţinerea unei soluţii creative şi procesul de gândire mi-au dat foarte multă energie. Decizia de a mă izola emoţional a fost o sursă de creativitate pentru show. A fost o perioadă foarte intensă, pe care n-o voi uita niciodată. Creativitatea a fost exprimată prin fiecare aspect al show-ului: selecţia repertoriului, a colaborărilor, grafică, video, orchestraţii, selecţia echipamentelor tehnice, marketing, scrisul de la zero în câteva ore a unei aplicaţii mobile în IOS care prelucra un semnal audio live. Când faci multe lucruri într-un timp scurt capeţi şi mai multă energie observând câte ai realizat.

  1. Cum a început pasiunea ta pentru muzica de film?

Încă de la 7 ani eram pasionat de compoziţie. Când părinţii mi-au luat pianină, primul lucru pe care l-am făcut a fost să mă apuc să improvizez. Încă din 2002, aveam un stil post-romantic de compoziţie (Rahmaninov). Cum muzica lui Rahmaninov a fost folosită des în filmele secolului al XX-lea, muzica de film a fost pasul firesc. De la muzica filmelor în perioada de aur a Hollywood-ului (”Ben Hur”, ”Spellbound”), stilul a evoluat către o muzică mai psihologică. În 2005 am rămas îndrăgostit de muzica din filmul „Gladiatorul”. Tata îmi făcuse cadou o pereche de boxe 2.1 mai de calitate şi atunci am înţeles cât de importantă e calitatea de producţie. Hans Zimmer a fost compozitorul care m-a influenţat cel mai mult, întrucât muzica lui inspiră, are un efect psihologic profund, poate motiva şi determina fiinţa umană să tindă la ceva mai bun, mai nobil, mai frumos, mai altruist.

CiprianCostinWithHansZimmer

Cu Hans Zimmer

  1. Cum a fost prima ta întâlnire cu Hans Zimmer, câştigător al premiului Oscar pentru muzica din ”The Lion King” şi de 8 ori nominalizat la premiul Academiei Americane de Film pentru coloanele sonore din filme ca ”Gladiator”, ”Interstellar”, ”Inception”, ”Sherlock Holmes” şi altele?

În 2014 aveam show-uri la Iaşi şi în Spania (Tenerife) şi am înţeles că e frumos să cerem binecuvântarea maeştrilor compozitori. Hans a fost impresionat de ce făcusem în show în 2013. În acel timp se gândea la un turneu de concerte, pentru că are o anumită vârstă şi dorea să facă un turneu de show-uri înainte să fie prea târziu. Se gândea la lucruri foarte întunecate. M-a întrebat cum aş face producţia unui show de-al lui. De la email-uri am ajuns la întâlniri în studioul lui. E emoţionant să stai în acelaşi loc unde au stat regizori de film precum Christopher Nolan. La Hans m-a impresionat cel mai mult atenţia la detalii. Are o structură incredibil de bine organizată la proiectele de muzică pe calculator şi o abilitate de a descoperi îmbunătăţiri în cele mai mici detalii. Poate să lucreze trei săptămâni la un singur sunet sintetizat până când îi iese cum îi place. Aceste principii ajung să influenţeze întreaga sa firmă, unde lucrează peste 85 compozitori.

  1. The Masterpiece Experience, show-ul pe care-l produci şi care este un efort de echipă, bazat pe colaborări de 10 ani cu Vadim Paşcan, coproducător, şi colegi din Berklee şi Juilliard (cea mai renumită instituţie de muzică clasică din Statele Unite) a fost un succes de la prima ediţie. Care a fost „reţeta” pe care ai folosit-o?

Reţeta a fost foarte simplă:

– găsim şi lucrăm cu cei mai buni specialişti din lume care pot ajuta şi sunt entuziasmaţi de proiect

– facem un show care să ne placă nouă, în primul rând. Ne întrebăm: dacă am fi noi în sală, ce ne-ar plăcea să vedem şi să ascultăm live? După ani am descoperit că această tehnică era folosită şi de Steve Jobs la Apple. iPod-ul a fost creat de ingineri pasionaţi de muzică.

IMG_7748

  1. The Masterpiece Experience îmbină capodopere ale muzicii de film cu efecte coregrafice, jocuri de lumini şi lasere, proiecţii grandioase şi un concept foarte original. La prima ediţie a show-ului ai evocat prin muzică întreaga istorie a lumii. Cum va arata spectacolul de anul acesta, de pe 27 aprilie, de la Sala Palatului?

3_Steve_Jablonsky_Ciprian_Costin

Cu Steve Jablonsky

Doresc să ţin anumite aspecte surpriză. Ceea ce pot să zic este că interpretăm muzică de trailere foarte variată, scrisă de ”Two Steps From Hell” şi suite din filmele ”The Dark Knight” şi ”Interstellar”, ambele scrise de Hans Zimmer, cu scopul de a da speranţă, cunoaştere, de a-l transpune pe om într-o stare cu totul diferită. Apropo de starea cu totul diferită, folosim sunete care, demonstrat ştiinţific, transpun omul în stări de meditaţie (determinând creierul uman să genereze unde Gamma, Beta, Alpha, Theta). Cred că este primul show din lume unde se folosesc aceste tehnici la scară largă. Folosim Emotiv Epoc live pentru EEG. Atâta pot zice.

  1. Ce invitaţi speciali vor fi anul acesta?

4_Trevor_Morris_Ciprian_Costin

Cu Trevor Morris

Avem onoarea de a colabora cu câţiva dintre cei mai buni muzicieni din Statele Unite, anume Eru Matsumoto – violoncel electric, Uyanga Bold – voce etnică mongolă, Isaku Kagayama – tobe japoneze Taiko. Ei aduc un caracter emoţional aparte repertoriului, rămânând în mintea audienţei.

  1. Care este visul tău cel mai mare?

Să dezvolt show-ul într-un turneu şi să pot dezvolta din el un start-up în IT sau să-l folosesc ca o platformă pentru a face oamenii un pic mai buni, un pic mai altruişti.

  1. Ce muzică asculţi acasă?

Mai nou ascult muzică pentru meditaţie, zen (Brain.fm are câteva track-uri interesante la secţiunea “unguided meditation”). În rest, probabil aţi ghicit, muzică de film şi trailere: Hans Zimmer, Ivan Torrent şi Two Steps From Hell (în special Thomas Bergersen).

IMG_7506

  1. Cu cine ţi-ar mai plăcea să lucrezi?

În muzică, am învăţat mult din colaborările cu Hans Zimmer şi Thomas Bergersen. Ambii au momente cu idei geniale, care inspiră. Sunt oameni cu multe talente şi o intuiţie fantastică. Doresc să continui aceste colaborări şi să le dezvolt pe viitor. În informatică, Elon Musk (SpaceX, Tesla). Mă duc luna aceasta în vizită la SpaceX, în Los Angeles. Cred că şi SpaceX şi Tesla ar putea să-şi prezinte conţinutul într-o manieră mai artistică şi emoţională, mai apropiat de ce făcea Steve Jobs la începuturile Apple.

  1. Cum te vezi peste 10 ani?

Combinând arta (show-urile) cu tehnologia (tech start-up) şi cu un scop altruist (ONG sau politică, ambele în România). Muzica lui Hans Zimmer a fost folosită în revoluţii politice în Argentina şi Ucraina.

IMG_7979

  1. Ce întâlniri ţi-au schimbat viaţa?

Organizarea show-ului din 2013 a însemnat colaborarea cu peste 250 de specialişti din diverse domenii creative şi mi-a dat speranţa că putem colabora cu aproape oricine, dacă există atitudinea potrivită şi îi faci să vrea să fie parte din proiect. În timpul liber, învăţ din videouri pe TED.com. Unii oameni au capacitatea de a te face să vezi lumea prin alţi ochi şi să îţi deștepte curiozitatea intelectuală.

  1. Te consideri un om împlinit?

Mă consider un om împlinit când am posibilitatea de a organiza show-uri, când pot rezolva probleme tehnice interesante, când pot veni cu soluţii creative, când lucrez la ceva ce nimeni nu a mai făcut sau care are un scop altruist. Bucuria vine din lucruri mărunte, contează ca traseul să fie frumos.

De  


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

, , , ,