COOL to know, Ieşită din tipare, Ştiri

Tracy Chevalier, turneu mondial pe urmele picturilor lui Vermeer

13 mart. , 2019  

Când auzim numele lui Tracy Chevalier, primele cuvinte care ne vin pe buze sunt: „A, desigur, autoarea romanului Fata cu cercel de perlă”. Cel de-al doilea roman al scriitoarei americane i-a adus acesteia o celebritate la nivel mondial la care nici ea nu se aștepta. Tradusă în majoritatea limbilor europene, dar și în turcă, persană, vietnameză, chineză sau coreeană, Fata cu cercel de perlă este nu numai un roman apreciat de milioane de cititori de toate națiile, ci și cartea care ne face să ne îndrăgostim de Vermeer – pasiunea scriitoarei pentru tablourile acestuia ajunge până la noi.   

            Într-un articol pentru publicația britanică The Guardian, Tracy Chevalier explică frumoasa ei poveste de dragoste cu picturile lui Vermeer, care a determinat-o, de-a lungul anilor, să realizeze un adevărat turneu mondial pe urmele tablourilor pictorului olandez.

            „În toamna anului 1981, am văzut pentru prima oară, în apartamantul surorii mele, un poster realizat după tabloul Fata cu cercel de perlă al lui Vermeer. Impresionată de chipul fetei cu turban albastru cu galben, de ochii ei mari și expresia enigmatică mi-am cumpărat și eu o copie, pe care-o am și azi. Și, cum nu știam nimic despre Vermeer, am decis să aflu mai multe despre lucrările sale”. De fapt, dorința lui Tracy Chevalier era să contemple toate cele 37 de picturi ale lui Vermeer „în carne și oase”, cum spune ea însăși. Astfel s-au conturat destinațiile unde scriitoarea și-a propus să ajungă, pentru a vedea lucrările pictorului care-o fascinase: Washington, orașul natal, a fost prima oprire. Au urmat Londra, Amsterdam, Dublin, Edinburgh, Paris, New York, Boston, Haga, Madrid.

            Până în 1996, Tracy Chevalier văzuse 24 din cele 37 de tablouri pictate de Vermeer. O acumulare de informații și emoții s-a produs în acea perioadă, astfel încât scriitoarea mărturisește: „Habar n-am de ce, douăzeci de luni mai târziu, într-o zi, când stăteam în pat și mă uitam la posterul Fata cu cercel de perlă, m-am întrebat: Oare ce i-a făcut Vermeer fetei ăsteia de a făcut-o să-l privească astfel? Așa a început procesul de creație al unei povești care avea să devină romanul Fata cu cercel de perlă. O fată drăguță, purtând un cercel de împrumut, pozând câteva luni într-un atelier, departe de familie, cu acel mod de a privi? Practic, drama s-a scris singură” spune Tracy Chevalier. 

            În 2003, scriitoarea admira ultimul tablou de Vermeer pe care-l mai avea de văzut, la un muzeu din Madrid: Femeie citind o scrisoare la fereastră. Sentimentele pe care le-a încercat atunci au fost contradictorii: satisfacție pentru un vis împlinit și confuzie. „Ce voi face acum? m-am întrebat. Oare să colecționez alt artist? Dar care? Fabritius, contemporanul lui Vermeer? Prea ușor: sunt doar opt picturi. Rembrandt? Prea greu: îl ador, dar sunt mai mult de 300 de tablouri. N-am același atașament pentru acești artiști ca pentru Vermeer. N-am scris cărți și nici n-am vorbit despre ei vreme de mai bine de două decenii. Și ar fi mai mult un lucru forțat, mecanic decât ceva care să-mi aducă satisfacție emoțională” spune Tracy Chevalier. 

            Până la urmă, întâlnirea scriitoarei cu Fata cu cercel de perlă a lui Vermeer pare să fi fost providențială. Așa cum îi place să privească o pictură, Tracy Chevalier a contemplat în tăcere tabloul, până când fata cu cercel de împrumut și-a spus povestea, zugrăvită în culori tari, jocuri de lumini și mistere de pictorul olandez. 

De  


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

, , ,